SAXOFON-REFLEKSION OVER DANSK JAZZ GENNEM 100 ÅR
Saxofon-Refleksion over Dansk Jazz gennem 100 år
Som en del af årets fejring af 100 år med jazz i Danmark, præsenterer Aarhus Jazz Festival i samarbejde med Den Gamle By denne særlige koncert med ny musik for saxofonkvartet af komponister fra foreningen ToneArt, der fortolker jazzhistorien i samspil med lyd- og videoklip fra Center For Dansk Jazzhistories arkiver. Det historiske materiale bliver formidlet gennem et nutidigt perspektiv, så spændende klange opstår i mødet mellem fortid og nutid. Koncerten foregår i stemningsfulde historiske rammer i Helsingør Theater i Den Gamle By.
Det er nu 100 år siden, at 1920’ernes Danmark blev fyldt op af de nye toner. Det fejrer komponistsammenslutningen ToneArt og vil i den anledning præsentere en spændende ny-etableret saxofonkvartet, som tilføjes en elektronisk musiker, der dels kan indgå i lydbilledet og dels kan bearbejde og fremføre arkivmateriale - i form af fotomateriale, videoklip, interviews (båndede eller citater) og udklip fra scrapbøger fremskaffet i samarbejde med Center For Dansk Jazzhistorie.
Kilde: Aarhus Jazz Festival